U našem se gradu obilježila 103. obljetnica Labinske republike. Na dan 2. ožujka 1921. godine radnici labinskih ugljenokopa krenuli su u štrajk i pobunu protiv tadašnje uprave rudnika, što je izraslo u prvi organizirani antifašistički ustanak u svijetu, kasnije nazvan „Labinska republika“.
Kako bi se navedeni dan pamtio i prenosio iz generacije u generaciju, važno je djeci već od najranije dobi približavati važnost istoga te podsjećati na težinu ondašnjih uvjeta života labinskih rudara.
Odgojiteljice su pronašle razne kreativne načine kako djeci približiti i dočarati važnost rudarstva i Labinske republike. Djecu su povodom navedenog na njima primjeren način, upoznavala s kulturnom baštinom i znamenitostima vlastitoga kraja kako bi nastavili njegovati običaje i tradiciju i time potakli razvijanje kulturnog i nacionalnog identiteta djeteta.
Aktivnim sudjelovanjem u društvenom životu našeg mjesta, suradničkim odnosima s roditeljima i društvenim čimbenicima, no osobito istraživačkim radom na terenu, kod naše smo djece željeli razviti osjećaj pripadnosti zajednici i time izgraditi vlastiti identitet uz poruku – „Da se svojni ne zobi“.
Skupine “Medvjedići”, “Loptice” ,”Bubamare”, “Točkice” i “Rika” iz Centralnog vrtića Labin oformili su aktualni centar rudnika, izrađivali plakat “Rudari”, razgledavali knjige i slikovni materijal o rudarstvu, upoznavali s kamenim ugljenom-promatranje uz pomoć povećala, izrađivali “vagonete s ugljenom”, oruđe rudara, svjetiljke, likovno se izražavali ugljenim štapićima, igrali društvenu igru “Kova je nasa” te recitirali prigodne stihove. Istraživački dio slijedio je za kraj kada su se djeca uputila do novouređenog Spomen prostora rudaru.
Djeca iz vrtićke skupine “Spider” i jasličke skupine “Pačići” iz PO Raša uz svoje odgojitelje obilježili su zaista njima važan dan kroz različite aktivnosti. Djeca su crtala ugljenom, proučavala ugljen, čitali priču “Kovar Morko”, proučavali fotografije, izrađivali različite poticaje poput vagona, lokomotive i ugljena. Djeca su vrlo pažljivo upijala saznanja o Labinskoj republici. Uputili su se u šetnju Rašom, gradom rudara, obučeni u rudare i posjetili ulaz u rudnik koji vodi prema Koromačnu gdje su imali priliku sjediti u lokomotivi i proučavati velike vagone koje ista vuče, a u kojima se nekad prevozio ugljen.
PO Vinež obilježio je pak na svoj način, skupina “The Angels” posjetila je Krvovu placu, interpretirala slikovnicu “Kovar Morko” te se likovno izražavala na temu vagoneti, dok je skupina “Leptirići” zajedno s učenicima 1. i 2. razreda PŠ IL Ribar Vinež zapalila svijeću na spomen obilježju na Krvove place. Sljedeći tjedan, skupine iz PO Vinež posjetiti će muzejski prikaz rudnika, kako bi približili tematiku rudara i rudnika djeci.
“Zebrice” i “Bombončići” iz PO Vrećari posjetili su prikaz rudnika u Narodnom muzeju Labin, te su “Bombončići” petak rezervirali za cjelodnevnu aktivnost na temu “Kovari”.
“Rabački delfini” oformili su centar rudnika, razgovarali o rudniku i rudarima, crtali rudarske zastave.
Skupine “The Cubes” i “Le olive” precrtavale su na svjetlećem stolu rudarske motive, perforirale iglicom, koristili gratage tehniku, dok je istraživački dio podrazumijevala edukativna šetnja do Šohta i Spomen prostora rudaru. “The Ranbowsi” su gradili Šoht od slamki i glinamola, dok je dječak F.D. bio vrlo empatičan i kreativan te samoinicijativno izgradio dizalo za rudare “da imaju svjetlo u rudniku i da im bude lakše, da im ne bude teško tako kopati” izjavio je.
U svakom slučaju obilježavanje je po mnogočemu inspiriralo djecu, izrodile su se razne originalne izjava djece i naleti kreativnosti, a naša će vam bogata fotogalerija dočarati dječja oduševljenja i pozitivne doživljaje i spoznaje popraćene empatijom, što je naposljetku najvažnije.