Istraživanje igrom u studenom

Kada dijete istražuje predmete, promjene, pojave i sva zbivanja iz svoje okoline igrom, ni samo nije svjesno koliko razvija samoučenje i radoznalost, što pokreće usvajanje novih spoznaja, vještina i raznih kreativnih mogućnosti rješavanja problema.

U mjesecu studenom obilježava se Dan izumitelja što je potaklo odgojitelje mnogih vrtićkih odgojnih skupina da na kreativan način potaknu djecu na istraživanje. Formirani su centri istraživanja u kojem su djeca raznim oblikovanim, neoblikovanim i prirodnim materijalom manipulirali, opipavali ga, mirisali, koristili povećalo i mikroskop, rastavljali na dijelove, presipavali, vagali, konstruirali robote, padobrane, mostove, izazivali tornado u staklenci. Upoznavali su se sa našim izumiteljima i njihovim izumima koji i dan danas služe čovječanstvu.

Odgojna skupina „Kapljice“ iz Centralnog vrtića ove se pedagoške godine usmjerila na rad s djecom na razvoju STEM područja. STEM pristup obrazovanju obuhvaća četiri područja:

prirodne znanosti, informatiku, inženjerstvo i matematiku. No ono što je još važnije od samih STEM područja je način primjene odnosno učenja tih područja. STEM pristup znači da se dijete potiče na interdisciplinarno učenje odnosno kombinaciju svih područja u rješavanju nekog zadatkaTako su Kapljice od posjete tržnici i kupovine voća, izradite smoothia mikserom u vrtiću došli do spoznaje o potrebi korištenja struje u svakodnevnom životu. Do ih je povelo ka Nikoli Tesli i njegovom izumiteljskom radu. Izradili su dalekovode od daščica i crtali ih, a Ivorov tata omogućio je djeci istraživanje i eksperimentiranje strujnog kruga. Aktivnosti o struji doveli su ih do proučavanja munja i gromova, te spoznaja da li se trebaju plašiti i kako se zaštititi. Nastali su i plakati s dječjim izjavama i crtežima.

I u ostvarivanju aktivnosti u sklopu Projekta Institucionalizacija zavičajnosti IŽ djeca su istraživala i spoznavala.

Odgojna skupina „Medvjedići“ iz Centralnog vrtića posvetila se upoznavanju s ribarstvom kao privrednom granom specifično za naše područje. Posjetili su Plomin Luku i dočekali ribarske brodove. Razgovarali su s ribarima o načinima izlova ribe, na poklon dobili kašetu srdela koje su u vrtiću promatrali, opipavali, mirisali, a u suradnji s kuharicom čistili i pržili, i sve na kraju pojeli – bilo im je izvrsno. Kažu da je to bio jedan sasvim poseban dan.

Odgojna skupina „Leptirići“ iz vrtića Vinež upoznavala se putem literature, fotografija i interneta s Učkom – upoznavali su se s endemskom biljkom Učkarski zvončić, izrađivali makete kule na Vojaku, tunela i izrađivali tematski plakat. Sve aktivnosti su im priprema za proljeće kada namjeravaju neposredno sve upoznati.

„Tratinčice“ iz Centralnog vrtića nastavili su aktivnostima vezanim za maslinarstvo. Posadili su svoju maslinu u vrtu vrtića i imaju namjeru pratiti njezin rast i promjene. Posjetili su i uljaru u Vodnjanu, tako da nakon berbe maslina u kojoj su sudjelovali, mogu vidjeti kako se masline prerađuju u ulje. Izradili su i plakat o svemu što su do sada saznali o maslinama.

Odgojna skupina „Pingvini“ upoznavala se sa autohtonim domaćim životinjama Istre.

Pčelarska udruga Labin organizirala je obilježavanje Dana meda. Tim povodom odgojne skupine „Krijesnice“ i „The Rainbows“ posjetile su edukativni centar gradskog pčelinjaka i putem organizirane radionice približen im je život i rad pčelinje zajednice, dok su u vrtićkoj kuhinji kuharice prigodno pripremile zdravi medni doručak za svu djecu. Djeca na pčelarsku radionicu nisu otišla nepripremljena – na plakat su „izložili“ sve svoje dosadašnje spoznaje o pčelama i njihovim proizvodima.

Samo godišnje doba jeseni poziva na istraživanje – promjena u prirodi vezane za biljke i vremenske pojave. Sakupljali su se jesenski plodovi u nastojala uočiti njihova svojstva i mogućnost kreativnog njihovog oblikovanja. Održale su se jesenske svečanosti u vrtiću ili na livadama i u obližnjim šumarcima, uz neizostavne krune od lišća i čašćenje jesenskim voćem. Brinulo se o pticama, a kiša i kišobrani bili su česti poticajni motivi.

Tijekom jeseni nastavljaju se aktivnosti djece uključenih u projekt „1000 sati na otvorenom“. U vrtić su donijeli čizmice, te u skladu s potrebom boravka na otvorenom u lošijim vremenskim uvjetima, gacaju po lokvicama i blatu, šetnjama po raznim terenima. Obilježio se i Outdoor Classroom day. „Loptice“ iz Centralnog vrtića uključile su se u šumsku potragu prema dobivenim zadacima koji su uključivali promatranje, traženje, uspoređivanje, klasificiranje, brojanje, a sve povezano s primjerenim tjelesnim aktivnostima na šumskom terenu. Djeca iz PO Vrećari posvetila su se uređenju svog zimskog vrta i posadili povrće.

Mnoga su se djeca upoznala s pričom „Ježeva kućica“ koja karakterizira jesen ali i osjećaj pripadnosti vlastitom kraju i vrijednosti doma. Uz mnoge druge priče koje su se čitale u vrtiću ili u suradnji s roditeljima ili autorima zbirki priča, te uz dramatizacije istih, nastavilo se s obilježavanjem Mjeseca knjige.

Obilježio se Međunarodni dan svjesnosti o prijevremenom rođenju uz podršku svim Palčićima.

„Sovice“ iz PO Vrećari su u sklopu sudjelovanja u Projektu „Škole za Afriku“ izradili kartu svijeta uz imenovanje kontinenata, a od slame i papirnatih rola izrađivali su afričke kućice.

Krajem studenog započelo nam je adventsko vrijeme pa su formirani blagdanski centri bogati adventskim vijencima i kalendarima, te čizmicama koje se pripremaju za dolazak Svetog Nikole. U duhu blagdana kreću i mnoge humanitarne akcije pa su „Ribice“ iz Centralnog vrtića sudjelovale u humanitarnoj akciji „Plišancem do dječjeg osmjeha“ KBC Rebro iz Zagreba, a u tijeku su i druge humanitarne akcije za potrebite u kojima sudjeluju obitelji djece jaslica i vrtića.

 

Pripremila:

mr.sc. Ljiljana Krušelj,

stručni suradnik pedagog mentor