Mali koraci prema velikoj viziji

Zadatak razvijanja senzibilnosti, stavova, vrijednosti, navika i ponašanja u/za/prema okolišu i održivom razvoju uz promidžbu projekta održivog razvoja „Dijete, okoliš i održivi razvoj“  ostvarivao se kao cjelogodišnji projekt u pedagoškoj 2020/2021. godini na nivou cijele predškolske ustanove. Iniciran je potrebama i pravima djeteta da živi, igra se i uči u zdravom, sigurnom i poticajnom okruženju.

 

Projekt je imao dva bitna segmenta:

  • poticanje spoznavanja stvarnim i neposrednim doživljajem okoline i prirode kod djece, što uključuje istraživanja i neposredna iskustva s okolinom, prirodom i prirodnim elementima
  • poticanje djece, roditelja i djelatnika na brigu za okolinu pravilnim razvrstavanjem otpada

 

Projekt je započeo u listopadu 2020. godine uz teorijsku razradu opravdanosti projekta, ciljeva i bitnih zadaća projekta, izradu plana tijeka projekta i aktivnosti koje će se ostvarivati, izbora područja djelovanje svake odgojne skupine. Zaključeno je kako je potrebno uključiti odgoj i obrazovanje za održivi razvoj u najranijim godinama jer je u ranom djetinjstvu najzamjetniji rast senzibilnosti i s time povezano vrlo je prikladno razdoblje u dječjem razvoju u kojem treba predstaviti osnovne pojmove vezane za održivi razvoj kako bi se pozitivne životne navike i stavovi bolje formirali

Odgojitelji su u ostvarenju projekta pokazali kompetentnost u implementaciji odgoja i obrazovanja za okoliš i održivi razvoj kreativnim impulsima u osmišljavanju, planiranju i realizaciji doživljaja i aktivnosti u prirodnom i kulturnom okruženju vrtića, kao i u teorijsko-praktičnom kontekstu rada.

Sadržaji i aktivnosti koji su oblikovali pozitivne ishode projekta održivog razvoja: recikliranje, briga o pticama, kukci, samoniklo, začinsko i ljekovito bilje, gdje ja živim, povrće i voće, zrak, cvijeće, prehrana, šuma, voda, tradicija, stablo.

Sve aktivnosti sadržavale su istraživačke momente, poticaj djeci na promatranje, uočavanje, istraživanje i zaključivanje. Djeca su koristila povećalo i mikroskop, promatrali su lišće, kukce, drveće u neposrednom kontaktu s njima. Promatrali su sadnju, klijanje, promatrali rast uz bilježenje promjena. Ostvarili su mnogo eksperimenata vodom, zrakom, zemljom i biljkama. U upoznavanju i istraživanju koristili su, uz ostala sredstva, enciklopedije, knjige, slikovnice, fotografije, izrađene društvene igre, i audio-vizualne materijale.

 

 

Što se radilo, promatralo i istraživalo?

Recikliranje i pravilno sortiranje otpada

  • izrada spremnika za papir i plastiku, svakodnevno pravilno sortiranje i odlaganje otpada, izrada kanti za kompostiranje i pravilno sortiranje i odlaganje prehrambenog otpada, izrada plakata vrsta otpada, akcija „smanji, ponovno upotrijebi, recikliraj“, izrada platnenih vrećica za kupovinu, izrada didaktičkih sredstava od otpadnog i neoblikovanog materijala
  • uočavanje čistoće okoline – uočavanje nepravilnog zbrinjavanja smeća
  • posjete reciklažnom dvorištu i zelenim otocima
  • upotreba neoblikovanog materijala za izradu ukrasa, kostima za maškare i didaktičkih igara
  • čišćenje otpada u parku i na igralištu – akcija „Ne bacaj smeće, posadi cvijeće“
  • uočavanje razlika između ugrožene i čiste okoline
  • plakat „Sretna i tužna planeta Zemlja“

Briga o pticama

  • Izrada hranilica za ptice
  • Potraga za pticama u prirodi
  • Upoznavanje sa vrstama udomaćenih i egzotičnih ptica
  • Izrada plakata – vrste ptica (prepoznavanje), životni ciklus ptica, proučavanje literature o pticama

Kukci

  • Upoznavanje sa pčelama (dobrobit, med, neposredno iskustvo), mravima, leptirima, stjenicama, kornjašima, skakavcima, paucima, osama – korisnost, opasnost, pravilan odnos prema njima, staništa u prirodi

Stablo

  • Uočavanje razlika, karakteristika, prepoznavanje, usvajanje stabla i briga o njemu, degustacija plodova

Biljke

  • Zapažanje i proučavanje životnog ciklusa biljke, sijanje i sađenje (cvijeće, voće, povrće), začinsko i samoniklo bilje (kadulja, matičnjak, menta, ružmarin, lavanda, bosiljak), uočavanje razlika među biljkama i praćenje rasta, konzumacija plodova, briga o biljkama (gredice, povrtnjaci, vaze)

Povrće

  • Sadnja, praćenje rasta i degustacija – rajčica, mrkva, cikla, bundeva, tikvice, peršin, blitva, cikorija, luk, češnjak, grašak, mahune, rikola, pšenica, kukuruz, ječam

Cvijeće

  • Livadno, suncokret, karanfil, tulipan, narcis, izrada herbarija

Prehrana

  • Zdravi vrtićki rođendani (voće i povrće), izrada prirodnog soka, konzumacija kruha sa sjemenkama, zdravi doručak

 

Voće

  • Svakodnevna konzumacija sezonskog voća, mogućnosti izrada soka i marmelada, smoothia, kolača

Šuma

  • Mjesto za učenje kroz igru (promatranje promjena, zvukovi, lišće, zemlja, čišćenje, potok)

Voda

  • Upoznavanje i istraživanje kruženja vode u prirodi uz potrebu očuvanja voda, svojstva vode, agregatna stanja vode, spoznavanje važnosti vode za život i prirodu, zvukovi vode, štednja vode, izrada ledenica (kristali), posjete izvorištima voda, radionica „Voda u mom tijelu“

Zrak

  • Spoznavanje onečišćenja, upoznavanje vjetra, puhanje, kako dišemo, izrada vjetrenjača

Tradicija

  • Prehrana, ukrasi, običaji, dijalekt, stari zanati, rudarenje, stanovanje, blagdani

Gdje ja živim

  • Dom, selo, županija Istra, država, kontinent, plakat Stari grad

 

Ostvarena je kvalitetna suradnja s roditeljima uz pozitivne povratne informacije o tijeku projekta i ishodima. Što su radili roditelji u suradnji s vrtićem i djecom „od doma“?

  • Stjecali su, po dječjem inzistiranju, navike očuvanja okoline i pravilnog sortiranja otpada
  • Sudjelovali u brizi za ptice zimi – izrada kućica za ptice i hranilica
  • Sudjelovali u prikupljanju letaka, slikovnica, naljepnica, brošura o pravilnom sortiranju i razvrstavanju otpada, kompostiranju
  • Projekt „Morski pas“ – pomozimo životinjama
  • Ostvarivali sakupljačke aktivnosti i prikupljali neoblikovani i otpadni materijal za daljnju upotrebu, prikupljali časopise, fotografije, ekoilustracije, razmjenjivali fotografije izrađenih predmeta od neoblikovanog otpadnog materijala
  • Izrađivali društvene igre od otpadnog materijala, tabele percepcije, vjetrenjače
  • Sudjelovali u eko-kvizu
  • Sakupljali plastične boce za financiranje izleta u zvjezdarnicu
  • Sakupljali plastične vrećice za njihovu ponovnu upotrebu
  • Izrađivali platnene kupovne vrećice
  • Družili se uz eko program
  • Izrađivali plakat piramide zdrave prehrane
  • Opremali djecu primjerenom odjećom i obućom za aktivnosti na vanjskom prostoru u raznim vremenskim uvjetima
  • Sudjelovali u organizaciji posjeta parkovima i domaćinstvima

U ostvarenju aktivnosti u mnogome je pomogla suradnja sa lokalnom zajednicom – sa Gradskom knjižnicom, Komunalnim poduzećem „1. Maj“,  LAG – om Istočna Istra, Udrugom pčelara

 

Dobrobiti i pozitivni ishodi projekta „Dijete, okoliš i održivi razvoj“

Djeca:

  • usvajanje novih spoznaja o štetnosti otpada za okolinu i potreba odvajanja i recikliranja opada; usvajanje dobrih životnih navika
  • kreativnost neoblikovanim i otpadnim materijalom
  • razvijanje aktivnog odnosa sa okolišem uz odgovorno ponašanje
  • učenje otkrivanjem i istraživanjem i samoaktivnošću
  • interes za ekološkim sadržajima i aktivnostima
  • konzumacija samouzgojenih namirnica
  • navike boravka u prirodi

Roditelji:

  • uključivanje i sudjelovanje, sakupljačke aktivnosti, partnerstvo
  • usvajanje navika odvajanja otpada, recikliranja, kompostiranja, upotrebe platnenih vrećica u svakodnevnom životu, štednja vode, sadnja biljaka i briga o njima (vrt kod kuće)
  • upotreba zdravih namirnica
  • kreativno stvaranje otpadnim i prirodnim materijalima

Odgojitelji:

  • poticaj na kompetentnost kreativnim osmišljavanjem okoline i sredstava poticajnih za dječje otkrivanje, samoučenje i istraživanje na primjeren način

Dječji vrtić:

  • oplemenjen izgled vrtića i okoline
  • suradnja s lokalnom zajednicom

Zajednica:

  • Ekološki osviještene obitelji
  • Usvajanje stila života održivog razvoja i pozitivnih ekoloških spoznaja od najranijeg uzrasta – navike zdravog življenja

Održivi razvoj znači razvoj koji zadovoljava potrebe sadašnjice a istovremeno ne ugrožava mogućnosti budućih generacija da zadovolje svoje potrebe i odnosi se na zaštitu i čuvanje prirodnih resursa i promišljanje nematerijalnih/socijalnih čimbenika i zato je od neprocjenjive važnosti za najmlađe članove našeg društva.

 

Pripremila:

Ljiljana Krušelj, stručni suradnik pedagog mentor