Što smo radili u rujnu?

Dani kada se posljednji dani ljeta prožmu dahom jeseni nazivaju se Babljim ljetom koje je zaista čarobno svojim mirisima, okusima, bojama i doživljajima. Nova je pedagoška godina započela. Ponovno su se radosno susreli stari prijatelji i dobili priliku upoznati neku „novu“ djecu koja će se zajedno s njima družiti. Osim radosti, bilo je i suza na odvajanju od roditelja i nesigurnosti novih iskustava. Prve susrete uljepšalo je mnoštvo poticaja i susretljivosti, pjesme i aktivnosti, igra i smijeh, boravak na otvorenom i radoznalost djece.

Prilagodba novoupisane djece bila je prilagođena individualnim potrebama djece uz mnogo pozitivnih osjećaja i nježnosti, u njegovanju socijalnih i emocionalnih odnosa i provođenju životno-praktičnih aktivnosti i kulturno-higijenskih navika.

Ispratili smo ljeto i obilježili prve dane jeseni u vremenskim prilikama koje su omogućavale mnogo vremena za boravak i aktivnosti na otvorenom. Mnoge su se aktivnosti iz soba „preselile“ na terase, djeca su se kreativno izražavala i razgibavala. Likovno je izražavanje bilo bogato ljetnim i jesenskim motivima – more, ribice, priroda. Odgojna skupina Medvjedići iz Centralnog vrtića surađivala je sa akademskom umjetnicom Teom Bičić u likovnoj radionici izrade ribica od glinamola. U tematskim šetnjama djeca su promatrala promjene u prirodi, osluškivala zvukove okoline, sakupljala lišće, brala grožđe, smokve, kestenove. Formirani su centri jeseni koji su svaki dan obogaćivani njenim plodovima. Isti su se koristili za manipulativne, matematičke i govorne aktivnosti. Odgojna skupina Pingvini iz PO Vrećari sudjelovala je u berbi grožđa, njegovom „mašćenju“ i dobivanju soka, a upoznali su se i sa preradom u vino uz suradnju s vinarijom „Matiška“. Odgojna skupina Leptirići iz PO Vinež konzumirali su smokve i grožđe prilikom posjeta seoskom domaćinstvu.

Prigodnim aktivnostima obilježen je Europski tjedan kretanja. Prioritetan je bio boravak na vanjskom prostoru uz šetnje, tjelesne aktivnosti, poligone spretnosti i igre na spravama na vježbalištima i dvorištima i igralištima, takmičenja, igre loptom i upoznavanje sa pravilima pojedinih sportova.

  • „Vježbamo da budemo zdravi“ (M.A. 5,0 god.);
  • „Treba puno hodati za zdravlje“ (F.F. 5,1 god);
  • „Ja volim trčati, voziti biciklu, moramo vježbati da budemo zdravi i jaki“ (A.V. 5,7 god)
  • „Punimo baterije kad spavamo a kada vježbamo jačaju nam se mišići“ (L.P. 4,11 god)
  • „Moramo imati snagu. Kad vježbamo osjetimo se jakima. Da nosiš torbu u školu moraš imati snagu“ (E.Č. 4,4 god)

Djeca odgojne skupine Leptirići  iz PO Vinež sudjelovala su u organiziranim tjelesnim aktivnostima na stadionu NK Istra na Vinežu. Djeca su crtala na terasama i pločnicima, izrađivala plakate uz izjave kako se može kretati. Upoznavali su se sa sustavom organa za kretanje u tijelu.  Posebna se pažnja posvetila upoznavanju kretanja na prometnicama – pravilima i prometnim znakovima. Uz neposredno iskustvo, u tome im je pomogla izrada maketa prometnica i prometnih znakova, automobila, bicikla. Upoznavali su se s alternativnim načinima kretanja koji koriste zaštiti planete – vožnja javnim prijevozom, biciklama. Odgojna skupina Sovice iz PO Vrećari vozila se autobusom na izlet u Rabac, a odgojna skupina The Cubes je nakon niza „prometnih“ aktivnosti organizirala i prometni kviz. U tjednu održivog razvoja razgovaralo se o načinima očuvanja okoliša uz naglasak na kretanju bez automobila.

Odgojna skupina Ribice iz Centralnog vrtića je kroz cijeli tjedan imala niz sportskih aktivnosti koje su povezali sa obilježavanjem Hrvatskog olimpijskog dana.

U PO Rabac djeca su sudjelovala na UNICEF-ovoj humanitarnoj utrci „Mliječna staza 2021.“ pod sloganom „1000 staza, jedan cilj“. Cilj utrke bio je podržati uvođenje i proširivanje usluga dnevnog boravka i psihosocijalne podrške za djecu s teškoćama u razvoju. U periodu od devet dana djeca su simbolički sakupljala prijeđene kilometre sakupljene raznim vrstama kretanja.

Projekt „Djeca, okoliš i održivi razvoj“ nastavlja se i ove pedagoške godine. U svim odgojnim skupinama i Područnim odjeljenjima razvrstava se otpad. Ubralo se dozrelo povrće iz vrtnih gredica i povrtnjaka, zalilo se i produbilo upoznavanje ljekovitog bilja.

U Po Vrećari u odgojnoj skupini Sovice djeca su od dozrelih rajčica pravila sok, salsu i sušili ih. Uratke su iskoristili za donacije u  projektu „Škole za Afriku“ koji se nastavlja se i u ovoj pedagoškoj godini. Formirali su interesni centar Afrike, izrađivali plakat upoznavajući afričke životinje.

Europski dan jezika obilježile su tri odgojne skupine na terasi Centralnog vrtića – Kapljice, The Cubes i The Rainbows. Uz suradnju s profesoricom Karlom Golja Milevoj i maturantima Srednje škole djeca ove tri odgojne skupine su na engleskom jeziku pjevala izrađivala lutke na štapu.

U odgojnoj skupini Krijesnice u PO Vinež odgojno-obrazovni rad odvija se uz unošenje elemenata Montessori pedagogije koja se zasniva na promatranju spontanog učenja djece, na poticanju samoaktivnosti djece i poštovanju dječje individualnosti i osobnosti.

U projekt Institucionalizacije zavičajnosti u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja IŽ ove su pedagoške godine uključene četiri odgojne skupine na temu „Istra u očima djece“ – Tratinčice i Medvjedići iz Centralnog vrtića, Leptirići iz PO Vinež i Pingvini iz PO Vrećari. Djeca njihovih skupina upoznavati će se sa specifičnim istarskim tematskim područjima: ribarstvom, maslinarstvom, Učkom i autohtonim domaćim životinjama.

U skladu s potrebom cjeloživotnog učenja ove pedagoške godine odgojiteljice se stručno usavršavaju putem Zajednica učenja. Na taj način se kroz podjelu iskustava i ideja ostvaruje refleksija odgojno-obratovne prakse i unaprjeđuje neposredni rad s djecom. Tematski povezano, formirano je pet Zajednica učenja – projekt 1000 sati na otvorenom, projekt zavičajnosti IŽ, zajednica odgojnih skupina koje redovan program provode na engleskom jeziku, zajednica odgojiteljica koje u odgojnim skupinama imaju djecu s teškoćama u razvoju, te zajednica početnog učenja STEM područja s djecom.

U uvjetima pandemije Corona virusom u predškolskoj se ustanovi poštuju sve preporučene epidemiološke mjere uz pojačanu higijenu, evidenciju zdravstvenih simptoma, nošenje maski i održavanje razmaka. Zahvaljujemo roditeljima na razumijevanju i suradnji, te čuvanju sebe i drugih.

 

Pripremila:

Ljiljana Krušelj, stručni suradnik pedagog mentor