Maškare. Maškare… Ma kakvo je to predobro vrijeme da postanemo što god želimo. U centrima kostimiranja i presvlačenja djeca se u času pretvaraju u svoje omiljene junake – Supermane, princeze, klaune, bubamare,… I izrađuju i modeliraju svoje kreativne maske sve povezano sa razvojem senzomotorike. O pjesmama i plesu ne treba se ni pričati jer su stalno prisutni. Povezano sa njegovanjem labinjonske tradicije, običaja i dijalekta na Vinežu su „Leptirići“ uživali u izvrsnim blencima koje su pripremile none. Ipak je djeci poseban doživljaj svoje maske pokazati u javnosti u šetnjama okolinom svojih vrtića. Ove su godine prisustvovali i na maskenbalu u sportskoj gradskoj dvorani pošto zbog vremenskih (ne)uvjeta nisu mogli sudjelovati u maskiranoj povorci. Naročito je bila važna uloga roditelja u izradi raznovrsnih kostima kojima su se djeca ponosila.
I ptičice na grani znaju da je veljača u znaku ispraćaja zime i prvih znakova proljeća koji pozivaju na izlazak iz svojih soba, tjelesne aktivnosti i slobodne i organizirane igre na vanjskom prostoru, šetnje u kojima se neizostavno ukazuje na prometna pravila. Vrijeme je to za uočavanje promjena u prirodi koje upućuju djecu na istraživačka pitanja o nastanku mraza, rose, leda. Da se udovolji dječjoj znatiželji kreće se u istraživanja i pokuse – koji onda dovode do novih područja koje treba istražiti. A briga za ptice zimi dovela je mališane iz PO Vrećari do upoznavanja vrsta i fizionomije ptica i njihovog životnog ciklusa, te potaknula djecu da u suradnji s roditeljima izrade hranilice i kućice za ptice.
Istraživanje je naročito prisutno kroz primjenu STEAM pristupa u odgojno-obrazovnom radu. U odgojnoj skupini „Ribice“ u Centralnom vrtiću većina djece su predškolci pa su im linije i oblici povezane sa razvojem grafomotorike veoma naglašeno područje. Ako se sve to poveže sa slikarstvom Pabla Pikassa i Paula Klee onda se povećava interes za spoznajom i potreba za vlastitim kreacijama u stilu kubizma. Povezivali su i glazbu sa emocionalnim likovnim izražavanjem. Kroz te aktivnosti svi su puno naučili aktivnim sudjelovanjem i proučavanjem internetskih izvora – djeca, roditelji i odgojiteljice. U posjet im je došla i umjetnica Marina Rajšić koja je djecu upoznala sa radom umjetnika.
U odgojnim skupinama „The Cubes“ i „Medvjedići“ dječju je kreativnost na pripremljenim glinenim pločicama potaknula Katja Ćus. Djeca su manipulirala glinom i svako je dijete oformilo i ukrasilo svoju glinenu pločicu.
Povezano sa projektom implementacije zavičajnosti u predškolske ustanove IŽ „Zebrice“ i „Bonbončići“ iz PO Vrećari dizajniraju svoje vlastite suhozide.
Naša baština su i rudari kojih se posebno prisjećamo povodom njihovog praznika Dana rudara. I ove godine rudarstvo je bila veoma važna tema aktivnosti istraživanja ugljena i njegovih mogućnosti u kreativnom i stvaralačkom radu. Djeca su se upoznavala sa životom rudara i životom njihovih obitelji u to doba. Posjetili su mali rudnik u muzeju, spomenik rudaru, šoht i Krvovu placu.
Svi znamo koliko je važno razvijati ljubav prema knjizi od najranije dječje dobi. U sklopu projekta Naša mala knjižnica djeca iz odgojnih skupina „The Cubes“ i „The Angels“ upoznali su se sa slikovnicom „Ulovio sam gnoma“. I to ih je ponukalo da sa upoznaju sa gnomom i kreativno se izražavaju na njegov izgled i postupke. Povezano sa sadržajem slikovnice izradili su plastenik s ružmarinom, a istodobno gradili odnos prema prijateljstvu. Sve su sadržaje povezali sa izričajem na engleskom jeziku.
Medvjedić Paddington završio je svoj obilazak dječjih kuća. To je bila nakana odgojiteljica iz odgojne skupine „The Angels“ iz PO Vinež kada su započele s ovim projektom. Plišani je medvjedić boravio u svim dječjim kućama i sudjelovao u aktivnostima s njima i njihovim obiteljima. Kako su se brinuli o njemu i što su sve doživjeli potkrijepili su slikama i video zapisima, te svojim izjavama i pričama.
Zdravlje i razvijanje zdravih životnih navika prije svega. To podrazumijeva prvenstveno kretanje, zdravu prehranu i higijenu. Djeca svakodnevno borave na zraku i ostvaruju tjelesne aktivnosti, a predškolci sudjeluju u projektu „Vrtko“. Provodi se zdrava prehrana i proslavljaju zdravi rođendani uz izvrsne voćne kreacije roditelja. Razvijaju se navike samostalnosti u osobnoj higijeni a naročito je naglašena briga o zubima. Jasličari uče kako pravilno četkati zube, redovno se obavlja higijena zubi, fluoridacija za predškolce o čemu brine zdravstvena voditeljica vrtića. Djeca iz PO Stari grad posjetila su stomatološku ordinaciju u kojoj su dr. Uhač i dr.Fable djeci ukazali na važnost higijene u očuvanju zubi, na važnost prehrane na zdravlje zubi uz stomatološki pregled svakog djeteta.
Djeca u jasličkoj odgojnoj skupini osim za zdravlje ljudi zainteresirali su se i za zdravlje životinja. Tako su oformili centar veterinara u kojem su njegovali i „liječili“ svoje plišane životinje, a da bi produbili svoja znanja o tom području posjetili su vetrinarsku ambulantu „Ultra-Vet“ i kozmetički salon za kućne ljubimce „Aria“.
U vrtiću se vodi računa i o zdravlju zaposlenika. Tako je prvostupnica fizijatrije i voditeljica odjela fizikalne terapije Doma zdravlja u Labinu Anđelka Sabalić Prskalo održala za odgojiteljice i članove stručnog tima radionicu o važnosti stopala kao temelja za zdravu i stabilnu posturu uz prezentaciju vježbi stopala primjerenih za velike i male.
U PO Stari grad provodi se PATHS – RASTEM program socijalno-emocionalnog učenja čiji je osnovni cilj naučiti prepoznati osjećaje i usmjeriti reakcije na njih. Svoj doprinos obogaćivanju sadržaja programa dala je i zdravstvena voditeljica radionicom poticanja suradnje i osjećaja sigurnosti, sreće, ljubavi i prijateljstva.
Povezano sa osjećajima ne može se ne spomenuti obilježavanje Valentinova povodom kojeg se naglasak u svim aktivnostima stavlja na jedan od najsnažnijih osjećaja – ljubav.
Put ka kvalitetnim promjenama predstavlja zajednički proces svih sudionika. U cilju unaprjeđenja kulture ustanove ravnateljica je održala predavanje i interaktivnu radionicu sa poticajem za stvaranjem zajedničkih kreacija strategije i specifičnih ciljeva u svrhu isticanja i daljnjeg stvaranja pozitivnih promjena.
Pripremila
mr.sc. Ljiljana Krušelj, stručni suradnik pedagog mentor