Dječji vrtić mjesto je zajedničkog življenja djece i odgojitelja u kojem svi zajedno međusobno učimo i rastemo.
Cilj Zajednice učenja traganje je za novim rješenjima te orijentacija prema stalnim promjenama. U Zajednici učenja stvara se atmosfera povjerenja među odgojiteljima, razvija suradničko učenje temeljeno na refleksiji, gradi zajednička vizija, vrijednosti i ciljevi.
Navedenim načinom učenja odgojitelji imaju priliku razmjenjivati dosadašnja iskustva i izazove s kojima se susreću, educirati se, stvarati bolju međusobnu suradnju, pružati si međusobnu potporu i podršku, nadograđivati postojeća znanja i time podizati ukupnu kvalitetu rada naše predškolske ustanove.
STEAM zajednica učenja djeluje dvije pedagoške godine pod vodstvom pedagoginje mr.sc. Ljiljane Krušelj, a interes za sudjelovanjem i djelovanjem iskazalo je 16 odgojiteljica. Ostvareno je osam susreta – prosječno svaka dva mjeseca.
STE(A)M edukacijski pristup obuhvaća učenje četiri/pet područja (prirodne znanosti, informatika, inženjerstvo (umjetnost) i matematika) na interdisciplinaran način koji ima svoju mjerljivu i jasnu primjenu.
To bi značilo da, za razliku od obrazovanja koje je podijeljeno na predmete, STE(A)M odgojno-obrazovni rad obuhvaća rješavanje određenog problema koristeći znanje iz svih ovih područja.
ZAŠTO JE STE(A)M PRISTUP PRIMJEREN I KORISTAN ZA PREDŠKOLSKU DJECU?
Dijete rane dobi već prirodno posjeduje ono što je najvažnije za bavljenje znanošću (radoznalost), a poticanje razvoja znanstvene pismenosti može samo dalje podržavati i njegovati te prirodne potencijale djeteta.
Mlađa djeca uče istražujući svijet oko sebe, uče čineći, promatrajući i sudjelujući u aktivnostima koje su sami ili u suradnji s prijateljima organizirali – u zajedničkim istraživačkim aktivnostima djeca uče u timskom radu, uče se i žive demokraciju odmalena.
To znači pred djecu staviti zadatke koji potiču kombiniranje svih dosadašnjih znanja, kritičko razmišljanje, detaljnu analizu, logičko promišljanje, učenje kroz metodu pokušaja i pogreške, princip „uradi sam“, praktičan rad, argumentirane rasprave, suradnju, razgovore, ideje poznavanje znanstvene metode (kako testirati pretpostavku) i slično. Kroz izazovne zadatke potiče se i strpljenje, upornost, preciznost, usmjerenost ka rješavanju problema unatoč preprekama.
Iznimna je važnost uloge odgojitelja u primjeni STEAM metode u svakodnevnom radu s djecom i njegovom pozitivnom utjecaju na djecu. Odgojitelj nudi atraktivne i primjerene materijale, potiče interes za njih, demonstrira njihovo korištenje, potiče na inovativno korištenje istih, postavlja odgovarajuća pitanja.
KAKO SMO RASLI U ZAJEDNICI UČENJA STEAM?
Na sastancima zajednice učenja ispitali su se stavovi odgojitelja prema znanstvenoj pismenosti, očekivanja i dobrobiti odgojitelja i djece putem ankete, dijeljeni su materijali za razradu i materijali s idejama za rad. Stekao se uvid u dječje izjave o upućenosti u znanstvenu terminologiju, slike i snimke aktivnosti, primjere dječjih zapisa recepata i deklaracija. Odgojne skupine iznijele su viziju/plan rada na područjima upotrebe digitalne tehnologije i medija, povezivanja književnosti i istraživanja boravkom na otvorenom, istraživanja magnetizma i elektriciteta, te istraživanja vode. Prezentirane su snimke aktivnosti djece u područjima istraživanja u kojima je isticana dječja inovativnost i zainteresiranost, te originalnost u pronalascima rješenja problema. Također je zanimljivo kako aktivnosti u jednom području djecu potiču na druga povezana područja ili kako određene životne situacije i događanja postaju situacijski poticaji koji prerastaju u sklop aktivnosti.
Aktivnosti djece u pojedinom području STEAM aktivnosti prezentirane su svim odgojiteljima na Danima dijeljenja primjera dobre prakse.
„Rabački delfini“ sudjelovali su na Festivalu znanosti predškolskih ustanova na kojem su prezentirali svoja otkrića i upoznali se sa otkrićima ostalih prisutnih. Organiziran je i posjet planetarijumu. Za sve odgojne skupine koje su sudjelovale u STEM zajednici učenja organiziran je Nutty Scientist znanstveni show koji je spojio kazalište i edukaciju i temeljio se na zanimljivim eksperimentima i upoznavanju kemijskih reakcija u kojima su sudjelovala i djeca što je potvrdilo dječji interes za znanost, tehnologiju, inženjerstvo, matematiku i umjetnost.
Evaluiran je rad zajednice učenja i evidentirani ishodi i dobiti. Zaključeno je kako su se djeca upoznala sa značenjem novih znanstvenih pojmova i njihovom primjenom. Kroz izazovne zadatke razvijali su strpljenje, upornost, preciznost, usmjerenost ka rješavanju problema unatoč preprekama, a u svemu tome su zadovoljili svoju radoznalost i uživali. Razvijali su vještine učenja, korištenje tehnologija, rješavanje problema njihove znatiželje, inovativnost, preciznost, analizu, timski rad i suradnju, prilagodljivost i društvenu i kulturološku osviještenost.
Roditelji su bili aktivni sudionici procesa i suradnici. Izrazili su zadovoljstvo aktivnostima koje su se ostvarivale. Zajedno sa djecom pronalazili su određene odgovore i smišljali rješenja. Kao stručnjaci u određenim područjima sudjelovali su u neposrednim izvođenjima aktivnosti sa djecom i u tome osjećali zadovoljstvo. Iskazali su kako su se i sami educirali u područjima koja su im do sada bila nepoznanica.
Sudionici Zajednice shvatili su da se smisao STEAM-a ne krije u opremi nego u metodici, načinu promatranja dječjih interesa, pedagogiji rada. Kako je STEAM pristup način razmišljanja. Sudionici su zaključili kako su napredovali u ovom području.
Prezentiranjem primjera dobre prakse i suradnjom s drugim odgojiteljima stekao se uvid kako se dijete potiče na interdisciplinarno učenje – kombinaciju svih područja u rješavanju nekog zadatka, pa se djeca potiču na razmišljanje, istraživanje i povezivanje. Potaknulo se odgojitelje na usavršavanje osobnih znanja iz područja znanosti i umjetnosti.
Rezultati rada u STEAM zajednici učenja prezentirani su na međužupanijskom stručnom skupu za predškolske djelatnike promovirane u mentore i savjetnike „Vještine suvremenog odgojitelja“ u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje.
„Kako razumjeti i upoznati dijete koje je stvoreno od stotine: stotine ruku, misli, načina za mišljenje, igranje, govorenje, za slušanje, čuđenje, voljenje, stotinu vesela za pjevanje i shvaćanje, stotinu svjetova za otkrivanje, za sanjarenje, stotinu načina za kretanje?” (Malaguzzi)
Pripremila:
mr.sc. Ljiljana Krušelj, stručni suradnik pedagog mentor